Río-Montevideo, 2011-2016

Série Río-Montevideo, 2011-2016

Instalação

Vinte mesas de ferro com interruptores e temporizadores, vinte projetores de slide, trinta e dois slides digitais, placas de acrílico, PVC, espelhos e trilha sonora de 6 min inspirada no hino da ‘Internacional Comunista’.

Dimensões variáveis


ROSÂNGELA RENNÓ: RÍO-MONTEVIDEO

A instalação Río-Montevideo destaca a narrativa, muitas vezes esquecida, do cotidiano no Uruguai durante os anos 1960 e 1970, uma época de grandes convulsões sociais e políticas não só no país, mas na América Latina. Entre as trinta e duas imagens projetadas estão lutas de boxe e futebol, cerimônias religiosas, manifestações e confrontos armados entre a polícia militar e manifestantes nas ruas centrais da capital. Concentrando-se nas memórias visuais, Rennó procura abordar o fenômeno da amnésia nacional em torno de eventos históricos - nascida da censura imposta pelo regime ditatorial da época.

As imagens foram registradas principalmente por Aurelio González, fotógrafo-chefe de El Popular, e outros fotojornalistas que trabalhavam para o jornal: Hermes Cuña, Julio Alonso, Eduardo Bonomi, Sergio Pereyra, Héctor Mesa e o filho de Aurelio, Fernando González. Fundado em 1957, o jornal funcionou até junho de 1973, quando foi fechado na véspera do golpe militar. Prevendo o iminente fechamento, González escondeu todo o seu arquivo fotográfico, com 48.626 negativos, entre as paredes de sua sala no prédio do jornal. Ele então deixou o país e passou os próximos doze anos viajando pela Europa, chamando a atenção para a situação política no Uruguai e na América do Sul. Em 1985, com o fim da ditadura, González retornou ao seu país.

Foi então que ele tentou recuperar os negativos e descobriu que o velho edifício havia passado por reformas. O material, encontrado durante as obras, acabou por ser enviado ao Centro de Fotografía (CdF) que, reconhecendo a sua importância histórica, ajudou na sua recuperação. Se não tivessem sido escondidos, os negativos provavelmente teriam sido destruídos durante a ditadura. Recuperados, constituem um registro visual inestimável dos anos de recessão econômica e a agitação pública que antecedeu o golpe militar - um período que quase não possui documentação visual.

Para a apresentação de Río-Montevideo, Rennó usa vinte projetores de slides de diferentes formatos, modelos e épocas, encontrados em mercados de pulga de Tristán Narvaja (Montevidéu) e Troca-Troca (Rio de Janeiro). Para Rennó, estes projetores oferecem uma analogia mecânica à materialidade e resistência dos negativos de El Popular, uma qualidade que a artista percebe frágil na era digital. Os projetores são operados pelos visitantes que acionam manualmente lâmpadas individuais para expor cada slide. Como resultado dessas interações, há constante mudança da sequência de imagens na parede, oferecendo aos espectadores novas e diversas leituras dos eventos descritos. Na instalação, pode-se ouvir a gravação clássica da Internacional Comunista.

O efeito geral é o de uma história fragmentada que procura interrogar o passado, enquanto questiona a relação entre narrativas coletivas nacionais e fatos registrados.

 

 

 

Río-Montevideo series, 2011-2016

Installation

20 tables of iron with switches and timers, 20 slide projectors, 32 digital slides, acrylic sheets, PVC, soundtrack inspired by the hymn The Internationale.

Variable dimensions


ROSÂNGELA RENNÓ: RÍO-MONTEVIDEO

Comprising thirty-two images, the project highlights the often overlooked narratives of everyday protagonists during the 60s and 70s, a time of great social and political upheavals in Uruguay and throughout Latin America. These include pictures of boxing and football matches, religious ceremonies, demonstrations and armed confrontations between the military police and protesters in the central streets of the capital. By focusing on these visual memories Rennó seeks to address elements of the phenomena of national amnesia surrounding historical events - born out of the censorship imposed by the dictatorial regime of the time.

The images were mainly taken by Aurelio González, chief photographer of El Popular, and other photojournalists who worked for the newspaper: Hermes Cuña, Julio Alonso, Eduardo Bonomi, Sergio Pereyra, Héctor Mesa and Aurelio's son, Fernando González. Founded in 1957, the newspaper ran through to June 1973 when it was shut down on the eve of the military coup. Foreseeing the paper's imminent closure González hid its entire photographic archive consisting of 48, 626 negatives between the walls of its office building. He was then forced to leave the country and spent the next twelve years travelling from Spain to the rest of Europe, trying to raise awareness of the political situation in Uruguay and South America before finally returning to Uruguay in 1985 following the end of the dictatorship.

On his return he tried to retrieve the negatives but discovered the old office building had undergone renovations so these were no longer able to be found. They were to remain hidden for two more decades until the son of the owner of the building that previously housed El Popular discovered a canister of negatives. These films eventually reached the Centro de Fotografía who, recognising the importance of the find, assisted in the recovery of the full archive. Had these films not been hidden, the archive would almost certainly have been obliterated during the dictatorship's rule. Recovered, they constitute an invaluable visual record of the years of economic downturn and public unrest preceding the military coup - a period which bears almost no photographic witness.

For the presentation of Río-Montevideo, Rennó uses twenty slide projectors of varying formats, models and eras, found in the flea markets of Tristán Narvaja (Montevideo) and Troca-Troca (Rio de Janeiro). For Rennó these projectors offer a mechanical analogy to the materiality and endurance of El-Popular's negatives, a quality she feels is now lost in an age of digital disposal. The projectors are operated by visitors who manually trigger individual bulbs to expose each slide. As a result of these interactions the ever changing sequence of images on the wall offers viewers new and diverse readings of the events depicted. Also playing in the space is a classical composition recording of the famous Communist International anthem.

The overall effect is that of a fragmented history which seeks to interrogate the past while questioning the relationship between collective national narratives and recorded facts.